sammanfattning av moské-upplevelsen

Var i moskén under fredagsbönen. Jag personligen brukar vilja utmana mina fördomar och jag jobbar just nu mot mina fördomar mot muslimer. Jag skulle inte vilja påstå att jag har många fördomar, men de finns ändå där. Besöket vid moskén var en bit på vägen måste jag påstå. De var jätte välkomnande och vi fick ställa frågor. Jag blev riktigt sugen på att gå och lära mig arabiska, och jag lärde mig en del  t.ex. att man som muslim tror att man har en ängel på vardera axel som vaktar över en.

¤Det började med att vi fick gå in i moskéen och satte oss på golvet vid åskådarplater. Där berättade imamen vad som skulle hända och ungefär vad de skulle prata om. Eller ja... imamen pratade på bosniska och sedan hade vi en man som översatte det imamen sade.

¤De började med bönen och vi fick sitta där och titta. De hade drop-in eftersom att vissa inte kan alla tider så det kom in folk lite då och då. Bönen skedde på arabiska och när den var slut gick en del. Det imamen pratade om var bl.a vallfärden till Mekka.

¤Imamen och mannen stannade kvar, men också ett fåtal andra. Vi fick flytta fram, och jag hade turen nog att få sitta längst fram under både bönen och frågestunden. Vi var där med skolan och vi elever fick fråga vad vi ville. Våra vuxna lärare hade på sig sjalar över huvudet eftersom att man i en moské skall ha något som täcker huvudet inför Gud och dessa gjorde detta av respekt. Vi elever fick ha om vi ville, men eftersom att vi inte räknas som religiöst myndiga behövde vi inte ha det. Alla i klassen var väldigt respektfulla så det hjälpte verkligen.



Här var några frågor som ställdes:

Hur gör en muslim om den blir hungrig under ramadan(fastemånaden),

Är koranen alltid grön,

Har du märkt en ändrad uppfattning av muslimer sedan 11 september attacken (jag som frågade),

Vad finns det för andra större likheter mellan kristendomen och islam (jag som frågade),

Varför skall man inte äta griskött,

Vad finns det för andra kostvanor mer än att det är förbjudet att dricka och äta griskött? (jag som frågade),

Hur gör en kvinna i burka om hon vill äta (jag kom på frågan, men kunde inte med att fråga den därför gjorde en vän det istället),

Om man skulle konvertera till islam, vart skulle man vända sig om man skulle vilja lära sig arabiska (minn fråga),

Är ni sunniter?

Var det svårt att anpassa sig till den svenska kulturen efter att ha bott i Bosnien,

vad anser ni om flergifte

Ja jag kommer inte riktigt ihåg alla frågor för det var ju en del som sagt. Jag kommer inte ens igår de frågor jag frågade.



Vi fick en olja på handen som skulle likta som Mekka, den påminde mycket om rökelse och somliga tyckte att den var för stark, men jag är uppvuxen med rökelse i hemmet och tyckte att den luktade hur gott som helst. Det var nog mysk och lite muskotnöt i. De var verkligen jätte trevliga och jag kände mig hemma i den miljön då det på något sätt kändes så naturligt. Jag skall vara ärlig och säga att jag tyckte att det var trevligare i den moskén med mattor på golven och så än de kyrkor jag varit i. Men jag antar att det hör till att jag älskar arabiska, indiska, egyptiska- och liknande kulturer.

Jag passade själv på att be, men jag frågade också mig själv om det kändes bra med den nya veganska kosten. Det passar mig och jag trivs med det. Det finns en del jag tagit med mig från upplevelsen, men även små saker. Jag har också kommit fram till att jag känner mig mer bekväm med att be om jag har något på huvudet, vilket jag har muslimer att tacka för. Sedan är det klart att det finns saker jag inte håller med om i islam och det finns ändå anledningar till att jag inte tror på det de gör, så muslim har jag inte blivit. Däremot har jag hittat saker i islam jag känner passar mig och kombinerat dessa med det jag tror på.

nu kan jag lätt säga: Jag är inte muslim, det här är varför.... men jag tycker att många delar av religionen är väldigt fina// Psychooo-bunny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0