Djur känsligare för naturkatastrofer

För att vi människor skall kunna höra ljud krävs det att frekvenser måste vara minst 20 Hz. För er som är osäkra över vad detta innebär kan jag förklara det på följande vis: vi kan höra en gitarr om strängarna svänger fram minst 20 gånger per sekund. frekvensen är alltså antalet svängar per sekund och det mäts i Hz (eller hertz). Vi kan höra 20-20 000 Hz och övre gränsen skall tydligen variera beroende på vem man är som person.

Med detta sagt vill jag gå vidare till djurs förmåga att höra ljud. Infraljud är när frekvensen är lägre än 20 Hz (vilket är det lägsta människor kan höra). Infraljud kan skapas ur vulkaner och av kraftiga vågor.

De tvivlare som finns där ute som inte kunnat tro att djur faktiskt kunnat förstå vad som hände när vi pratar om olika tsunamis kommer jag att bevisa motsatsen. Sanningen är den att de kunde höra de vågor som kom mot land då de kan höra infraljud.



Min kontaktperson berättade för mig att det var någonstans (om det var Indien eller var det var) där det varit tsunami. Först trodde man att många av de naturfolken skulle ha dött i en så stor tsunami, men detta visade sig inte vara fallet. Naturfolken hade sett att djuren börjat ta sig upp på bergen och hade då förstått att djuren flydde. De följde djuren upp till bergen och överlevde därför.

Jag tycker att det är sorgligt att man idag inte kan läsa av djur på samma sätt om man inte är av ett naturfolk eller studerar djur. Människors förståelse för djur har nästan dött ut och om möjligt vill jag kunna bevara lite av detta enastående språk.

Hoppas ni lärt er något nytt// Psychooo-bunny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0