sugar skull(ish) samhain tradition

Som jag tidigare nämnt, på annat håll, så var jag lite för sjuk för att riktigt ha energin att fira samhain, men idag den 2 november (det är även "el dia de los muertos" för mexikanarna) kände jag mig tillräckligt frisk för att ha en egen liten mysdag trots att det inte var prick på datumet.

Samhain är det wiccanska nyåret då man hedrar de som avlidit. Man skulle kunna säga att det är wiccaners motsvarighet för halloween, men vi firar en ny start då vi tror på återfödelse de flesta av oss. De gamla kelterna firade samhain och om ni undrar var traditionen att gröpa ur en pumpa kommer ifrån så är det en gammal tradition kelterna använde vid samhain (uttalas "sawen"). Vanliga färger vid altare och liknande är helt enkelt de höstfärger som återfinns i naturen just nu. Undrar ni mer över högtider är det bara att söka lite på nätet!

Jag tog det lugnt och det var mysigt i sig. Jag har även en liten ny tradition: att måla sugar skulls varje samhain. Jag måste ju medge att jag aldrig trodde det här med sugar skulls skulle vara lätt, men jag tyckte att det var en rolig idé ändå. Det var mest det fria skapandet jag såg fram emot, men det är klart att det kommer att vara en rolig sak att visa barnen när de blivit lite äldre, och dessutom en tradition som är rolig att ha med dem. Så det fick bli lite enklare varianter av döskallar med lite färg.



Ett litet kort på altaret med en liten pumpa. Hade varit roligare om man fått se lite skuggningar och lite färger.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0