Magi

Jag har börjat med en ny kategori vid namn: magi, formler och "trolldrycker". Under denna kategori vill jag börja med att skriva vad magi enligt min tro är. När jag skriver min tro menar jag vad jag som person tror på.

När man pratar om wicca pratar man också
ofta om magi.
Lägg nu märke till att jag skrev ofta! När man då talar om detta blir första tanket för många: formler, ritualer och häxbrygder. Jag är inte riktigt säker på vad jag skall kalla häxbrygder på svenska... (potion på engelska i singular). Magi är att använda olika energier och att sända ut till det gudomliga och universum vad du vill manifistera och uppnå tex. Allt har ju energier och dessa kan man då använda. För att göra en formel lite mer kraftfull används ofta symboliska saker som står för något specefikt passande till formeln som tex rosenkvarts för kärlek (en sten för de som inte vet om det). Något som väldigt många missar är ändå den magi som sker utanför cirkeln (jag återkommer till vad en cirkel är för de som undrar och jag talar inte precis om den geometriska formen). Stunder i vardagen då magin kan vara som enklast, men även som finast. Du kanske har sänt ut en önskan om att dagen skall bli bra och universum/det gudomliga har känt av det och fått något fin att hända som lyfter upp hela din dag.

Är magi då en del av religionen?

Jag skulle inte nödvändigt vis vilja säga att den är det, jag säger bara att det är något som många wiccaner tror på. Du behöver inte utöva magi för att kallas wiccan, av det blir du häxa. Du behöver inte ens tro på att magi existerar för att kalla dig wiccan. Jag har tex en vän som är en kristen häxa medans jag är en wiccansk häxa.
Jag bör dock klargöra att med den religion du följer sätter det upp etiken för vad du "får" och inte "får" göra när du utövar magi då du tror att olika saker är rätt, så på sitt sätt är det en del av min religion att jag tror att det finns energier som kan användas, riktas mot ett mål och ändras från negativ till positiv.

Varför utövar man magi?
Jag personligen gör det för att stärka mitt band med det gudomliga och ta hjälp av naturens gåva för att uppnå mina mål och göra saker lite lättare för mig.

Tyvärr så har jag inte tid att skriva mer än så

Kärlek till alla// Psychooo-bunny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0