Cirkelteorier

Jag och en vän kom in på lite teorier om hur det skulle kunna se ut i universum angående tid och återfödelse. För att kuna visa hur våra tankar gick runt i cirklar (ursäkta ordvitsen, ni kommer att förstå den vid vidare läsning).

Vi kom in på samtalet tid som sagt och forskare tror ju att det i teorin skulle vara möjligt att resa i tiden då de hittat en neotrin som reser snabbare än ljuset. Forskare säger även att om man åker i samma hastighet som ljuset skulle tiden stå till för personen som åker. Neutrinen som åker snabbare skulle alltså åka framåt i tiden. Min fråga var då hur man skulle kunna åka bakåt i tiden eftersom att min vän påstod att det skulle vara möjligt. Hon framförde entusiastiskt en av hennes teorier om hur detta skulle kunna vara möjligt. För att kunna förklara måste jag visa med följande bild. Tack för paint!
Tiden är som en cirkel och det som pågår just nu är vart den svarta punkten är. För att kunna återkomma till den punkten efter att ha rest fram lite i tiden måste man alltså kunna åka snabbare än ljusets hastighet. Om vi skulle säga att man åkte tillräckligt snabbt skulle man kunna åka runt och komma fram till slutet av där man från början var och det man redan upplevt.

Jag personligen har svårt för att tänka mig detta, då det vi redan upplev inte enligt min tro kommer att upplevas igen i livet. Det har ju liksom redan hänt och vad är det som kommer att göra att allt kommer att se ut som det var under den tiden då man reste tillbaks till. Jag vet heller inte riktigt om jag ser tiden som en cirkel, eller en linje. Tid i sig är så abstrakt att det är svårt att säga hur man ser på det. Tid är på ett sätt bara en påhittad term och om man skulle kunna springa lika snabbt som ljuset skulle det innebära att man kan leva för alltid... tillslut skulle man ju bli gammal och tiden skulle ju i sig hinna ifatt en, så på så sätt ser inte jag hur man skulle kunna slå tiden. Om det nu skulle vara så att tiden var en cirkel skulle man ju ändå "spola fram" till sin död och inte kunna komma längre än det eftersom att man skulle vara död(om man nu inte tror på liv efter döden eller återfödelse).



En annan tanke från min sida är om återfödelse. Jag antar att det är detta som skiljer min väns tankar från mina i stora drag: jag tänker mycket på religion och filosofi, hon tänker på hur det skulle se ut vetenskapligt sett.
Detta är bara en tanke om hur det skulle kunna se ut. Det var lite svårt att få de olika cirklarna att bilda en stor cirkel tyvärr, men jag hoppas att ni förstår ändå. Det skall även egentligen även vara lika långt mellan alla linjer och så, tyvärr var det som sagt svårt att få till.


En cirkel är ett liv och den aubergina färgen är efter att man kommit in vid bakom slöjan alltså det läget efter att man dött. Vid det läget samlar man kraft och går igenom det man levt igenom. Pricken är helt enkelt personens olika lägen i livet. De olika cirklarna är olika livsbanor och när man levt ett liv och fått uppleva det går man in på nästa bana som en tidigare person levt. När man kommer tillbaks till den cirkeln man började vid slutar återfödelsen och man går över till.... att bli en energi kanske?... Man får helt enkelt leva efter de livsförhållanden den cirkeln håller.

Detta är bara en tanke... Tror jag på det? nja jag vet faktiskt inte riktigt. Det är så svårt att beskriva hur jag menar, men jag hoppas att det jag skrivit är förståeligt. Även detta har jag i och försig svårt att tänka mig




Min mattelärare pratade om att detta antagligen var hur många buddister ser på saker.

<---  = ett liv. | = slutet och början av andra liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0