Vegetarianer/veganer

Jag satt just och hade en ganska intressant konversation om att äta kött eller vara vegetarian. Jag är ju personligen vegetarian och ville bara lite snabbt ge några tips för de som vill bli vegetarianer/veganer, men som inte vet vart de skall börja:

De flesta tycker att det är svårt att lägga av med att äta kött med en gång och om de försöker med detta tröttnar de efter ett tag. Jag skulle tycka att det vore lättare att minska köttintaget gradvis och att börja litet.

* du kan börja med att strunta i att äta kyckling/fisk,

* Du kan strunta att äta kött en dag i veckan,

* Du kan läsa runt lite på internet om näringsintaget och vad du behöver få i dig som vegetarian,

* Om du lever i en familj där de alltid lagas kötträtter kan du laga din egen mat (jag vet att alla inte orkar detta, men ibland får man ta de lite längre vägarna för att nå sitt mål),

* Ha en dag i veckan då du övertalar familjen att laga vegetarisk mat, ni kan till och med göra en lek av det! Den som hittar bästa vegetariska receptet får ett pris eller så kan ni turas om om att välja recept (utan protester mot varandras maträttsval för det tar nöjet från middagen),

* Om du vill bli vegan kan du börja med att avstå från ägg eller mjölk,

* Vissa tycker om att sluta tvärt med kött, men jag skulle rekommendera att tona ner det i början,

* Besök vegetariska resturanger och hitta liksinnade personer med samma mål, det gör resan så mycket trevligare,

* Se inte på vegetarism/veganism som tvång! gör det med glädje!


Ja där har vi några saker till att börja med i alla fall :) hoppas det hjälpte!

//Psychooo-bunny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0