Dubbelmoral inom syskonreligioner med samma ursprungspersoner

Jag har lite tankar kring att vissa religiösa vill förneka brister i deras tro och den dubbelmoral som uppenbarligen finns där.

Jag har suttit och tänkt lite, och plötsligt slog det mig: kristendomen, judendomen och islam har samma personer, som tros ha varit först på jorden. Dessa var förstås Adam och Eva som skall ha haft två söner, och detta nämns sällan, men jag har för mig att de även hade en dotter.

Alla dessa religioner predikar mot incest(majoriteten av dessa religiösa är alltså emot det), men för att fler människor skulle ha kunnat födas, måste uppenbarligen någon typ av incest förekommit, då det inte fanns fler än dessa personer på jorden! Hur är det annorlunda med incest då och nu? Hur kan det vara mer fel nu, än då?

Jag hörde med en kristen person om dennes tankar kring min frågeställning, och det hon sade till mig är att det är svårt att förklara, och att det inte riktigt var samma sak. Jag vill inte påstå att jag förstår detta... Nu är det klart att hon inte skall behöva försvara kristendomen, men jag förstod ändå inte riktigt hennes respons.


Varför väljs detta då att ses på som ett undantag undrar jag. Jag antar att en person inte skall behöva stå till svars för det dem tror på, som att det måste skett någon incest. Det man tror på, tror man ju på... men då kanske man tyckte att sättet Adam och Eva förökade sig på var fel, eller så kanske man anser att incest är okej... men tycker man inte det... är det då inte dubbelmoral?

Varma kramar//Psychooo-bunny

PS Vill göra det klart för er att detta inte är ett försök att bevisa att en persons värderingar är fel eller sämre en någon annans, jag vill bara få personer att se detta ur en annan vinkel. Detta var inte heller ett försök till anklagelser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0