Det wiccanska rådet

Åtta ord fyller det wiccanska rådet: "Om det ingen skadar, gör som du vill".
(Eight words the wiccan rede fulfill "An' it harm none, do what you will")

Så hur skall man då tolka det?     Somliga (främst från andra religioner) säger att man kan göra i stortsett vad som helst då. Stämmer detta?

Enligt min tolkning? Nej! Man kan inte göra vad som helst mot andra, snarare mindre än om vi skulle jämföra det med de tio budorden (det är det de flesta känner till).Att skada någon går att göra på så många fler sätt än om man bara behöver följa några budord. Det finns oändligt många sätt att skada någon på. Dessutom tolkar jag det som att man skall försöka så gått det går att inte skada varken naturen eller djuren, därav vegetarism.
Det är lätt att såra en person genom att tex ljuga och det finns så mycket mer som kan skada eller såra någon, så det är mer begränsat än man tror.
Detta innebär för mig att man inte heller skall skada sig själv, vilket för vissa är svårare än för andra. Ett självdestruktivt beteende följer alltså, enligt mig, inte den tro jag valt. Rökning, alkohol och droger är skadliga för kroppen och detta är därför något jag tar avstånd från.

Nu är det ju så att det är omöjligt att leva utan att skada eller såra någon alls och jag anser därför att man skall försöka så gått man kan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0