Grunderna för vad jag tror på

Vad wicca är för mig är inte nödvändigtvis wicca för en annan person. Det är en ganska öppen religion och man uppmanas till att gå efter vad som känns rätt för en själv. Därför blir var och ens tro väldigt individuell (det finns ju inte något "heligbok" om man säger så utan man gör sin egna där man samlar upplevelser och annat. Vissa wiccaner tror att det först fanns guden och gudinnan och därefter föddes andra gudar och gudinnor (som tex Pan, Lakshmi, Venus och andra)

Jag tänkte bara göra en liten sammanfattning kring vad jag tror på eftersom att jag inte faktiskt gjort den innan

Det finns en stor "kraft" eller vad man skall säga. Denna kraft har man delat in i kvinnligt, manligt och androgynt med andra ord gudinnan, guden och anden för att förstå den bättre. Precis som att människor djur och växter har olika personligheter har det gudomliga det och då kan man använda symboliska gudar/gudinnor för när man skall tex utföra en formel med ett speciellt syfte som denna symboliken för den sidan av deras personligheter passar.
Våra själar har alla kvinnligt och manligt och när dessa två möts bildas androgynt och på så vis kan inte jag tycka att det är fel med homosexualitet osv.

Vad som händer efter döden: Vi dör och går över slöjan till summerland (direktöversättning sommarland). Där får vi gå igenom allt vi lärt oss i livet och bearbeta det. Sedan får man vila och återhämta sig. Man får även återse sina nära och kära som inte är i livet just då (även från tidigare livstider) och man kan även se de som forfarande är i livet.
Därefter bestämmer man några hinder eller svårigheter som skall hända i sitt nästa liv, vart man skall födas och dylikt. Man föds om och försöker övervinna de svårigheter. Ju äldre själen är desto svårare utmaningar får man.
Tar man självmord får man födas om med samma svårigheter och göra om det hela igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0